onsdag 19 januari 2011

Red Velvet Cake



Efter att min bakmammekollegat provat att göra den här härligt röda tårtan ur boken Sommarens söta var jag bara tvungen att prova också. Jag antar att jag inte läst receptet så noga förut för det är ju en chokladkaka! Jag blev glatt förvånad eftersom jag älskar choklad. Tårtan är supermumsig och framförallt otroligt fin! Jag gjorde den i slutet av sommaren, men den passar utmärkt när som helst på året när man har något att fira. Här kommer receptet:

3 ½ dl strösocker
2 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk vitvins­vinäger
1 dl raps- eller
solrosolja
2 ½ dl filmjölk
1–2 msk röd karamellfärg
ev hallon eller andra bär till garnering

Cream cheese-glasyr:
400 g philadelphiaost eller annan cream cheese
ca 3 dl florsocker


Vispa socker och ägg poröst. Blanda de torra ingredienserna till kakan och rör ner i smeten tillsammans med vitvinsvinäger, olja och filmjölk. Tillsätt karamellfärg och vispa till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i 40 minuter. Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på ett galler och låt kallna.

Vispa ihop ingredienserna till glasyren. Skär kakan i tre delar och bred glasyren på den undre delen. Lägg försiktigt på den andra delen och bred glasyr även på den. Lägg på den översta delen och bred resten av glasyren över hela kakan.

3 kommentarer:

  1. Den där kakan har jag också gjort ur den boken, så god, fast jag la inte någon glasyr på min just den gången eftersom de skulle användas till cake pops, tycker det blev himla saftig och god kaka

    SvaraRadera
  2. Testade detta recept men jag gjorde muffins istället för kaka.
    Bjöd mina arbetskamrater på dessa och de blev verkligen förtjusta.

    SvaraRadera