onsdag 2 mars 2011

Blondies med vit choklad och hallon



När det var min fikavecka senast passade jag på att prova att göra blondies- brownies fast ljusa. Jösses vad goda de var! Det här är inget smalrecept, men det är det värt:

200 g smör
250 g vit choklad
3 stora ägg
1 3/4 dl socker
1/2 tsk vaniljextrakt
3 1/3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g färska hallon

Tärna smöret och bryt 150 g av chokladen i bitar. Smällt det över vatten bad och låt det svalna. Vispa äggen krämiga. Tillsätt socker och vaniljextrakt. Vispa till en tjock fluffig smet. Vispa ner chokladblandningen. Vänd ner siktat mjöl och bakpulver. Grovhacka resten av chokladen och rör ner den. Häll smeten i en smord bakpappersklädd form (20 x 25 cm). Slät till ytan. Strö över hallonen. Grädda i 180 grader i ca 25 min. Låt svalna i formen och skär sedan i fyrkanter.


3 kommentarer:

  1. Så gott, vita brownies är himla mumsigt det och det låter gott att blanda i något lite syrligt som hallon

    SvaraRadera
  2. http://mariapettersson.blogg.se/2011/march/fa-en-gratis-matkasse-tavling.html#comment

    Bor du i Karlstad så har du här chansen att få en gratis matkasse, (genom att tipsa folk, 50st får det, ligger folk på prisplats med två tipsade vänner) plus att jag lottar ut en liten goodiebag till en av de som registrerar sig via min länk :) Kika gärna in, ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  3. Vita brownies har jag aldrig smakat men nu blir jag riktigt sugen på att testa :)

    SvaraRadera